BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Van Peking tot Hankow: een Belgisch avontuur in China
45225
post-template-default,single,single-post,postid-45225,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Van Peking tot Hankow: een Belgisch avontuur in China

Van 7 mei tot en met 10 oktober kun je in Trainworld te Schaarbeek het onbekende, maar daarom niet minder indrukwekkend verhaal herbeleven van de aanleg van de Chinese spoorlijn Peking-Hankow (Wuhan). Die verbond in het begin van de 20e eeuw het noorden met het zuiden van het land. De realisatie kwam destijds tot stand door een samenwerking tussen ons land, Frankrijk en China, waarbij België het grootste aandeel had in het project.

Het was destijds de 36-jarige ingenieur Jean Jadot die verantwoordelijk was voor de aanleg van 1214 kilometer spoor. Met alle diplomatische en strategische moeilijkheden van dien. Er moesten 10.000 arbeiders gezocht, 2420 bruggen gebouwd, naast 125 stations. De grootste brug, over de Gele rivier, was zelfs 3 kilometer lang.  De bouw startte rond 1898 en in 1905 ging de spoorlijn open. De keuze op Jadot en ons land was voor de hand liggend: België was destijds de derde grootste machtsindustrie. Samen met Frans kapitaal kon hij aan de slag. Nochtans zou het leeuwendeel uit ons land komen, denk daarbij o.a. aan het rollend en ander materieel. Frankrijk focuste zich immers eerder op de Wereldtentoonstelling en had onvoldoende capaciteit verder. Daarnaast bleek de invloed van koning Leopold ll belangrijk. Hij wist de Chinezen te overtuigen. De aanwezigheid van Cockerill en het feit dat ons land geen pretensie had om een deel van het land te koloniseren, waren pluspunten. Tussen 1905 en 1908 namen de Chinezen de exploitatie van de spoorlijn over en in 1948 kwam ze in handen van de Communistische partij. Vreemd genoeg kreeg de organisatie voor deze tentoonstelling in Train World geen medewerking van de Chinese overheid, die momenteel weer een ‘eerder gesloten beleid’ voert tegenover het Westen, heet het.

In de tentoonstelling nemen stripauteur François Schuiten en schilder-tekenaar en journalist Li Kunwu je mee langs de scenografie van deze ‘vergeten geschiedenis’. Getoond worden originele tekeningen rond het thema van de lijn Peking-Hankow waar beide auteurs als in osmose aan werkten. Daarnaast is er ook eigen werk van Kunwu, waaronder een frescoprint van 21 meter lang, geïnspireerd op de Chinese Spoorwegen. Levensgrote poppen vertellen als sleutelfiguren het verhaal van de spoorweg in al zijn facetten doorheen de tentoonstelling. Er zijn tal van voorwerpen her en der opgesteld. Denk aan kleding, accessoires, klein meubilair enz. Leuk om te weten is dat de kleinzoon van Jadot ook zijn steentje aan de expo heeft bijgedragen via het lijvige boek dat de tentoonstelling begeleidt. Dit boek – uitgegeven door Kana – bevat ongepubliceerde archiefdocumenten en een fraaie iconografie.

Naast de tentoonstellingen zullen er ook online lezingen plaatsvinden over de bouw van de lijn Peking-Hankow, is er een stage voor kinderen voorzien en kan men deelnemen aan de gezinsactiviteit ‘De Gele spoorlijn’.

Praktisch: van 7 mei tot en met 10 oktober. Open van dinsdag tot en met zondag, tussen 10 uur en 17 uur (laatste toegang 15.30uur) De toegang tot de tijdelijke expositie is inbegrepen in het toegangsticket tot Train World. Je kunt het best online kopen.

Info: www.trainworld.be

Perscontact: Marijke Keersebilck   marijke.keersebilck@trainworld.be

Verslag: Jempi Welkenhuyzen
Foto’s: Trainworld