BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | Visit Tongeren wint de Tourism Ambassador Award 2022
58965
post-template-default,single,single-post,postid-58965,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

Visit Tongeren wint de Tourism Ambassador Award 2022

Met de jaarlijkse uitreiking van de Tourism Ambassador Award zetten de studenten van de opleiding Toerisme en Recreatiemanagement van Hogeschool PXL een Limburgse toeristische speler in de kijker.

De 5e award gaat naar de onderneming of organisatie die het afgelopen jaar als rasechte ambassadeur van Limburg optrad mét een sterke focus op kinderen tussen 3 en 12 jaar, de Alfa-generatie. Dé hamvraag was: “Welke Limburgse toeristische speler heeft een aanzienlijke bijdrage geleverd om Limburg als toeristische bestemming the place to be te maken voor kinderen tussen 3 en 12 jaar?”.

Uit de verschillende inzendingen werd Visit Tongeren als Tourism Ambassador 2022 gekozen. Het toeristisch onthaalkantoor van Tongeren ontwikkelde het afgelopen jaar kindvriendelijke producten. “Kinderen zijn de toeristen van morgen. Hoewel het op dit moment nog niet duidelijk is hoe deze doelgroep zich zal ontwikkelen en wat een bestemming precies kan doen om hen zo goed mogelijk te bereiken en in te spelen op hun interesseveld, houden we toch al met enkele kenmerken rekening om van Tongeren een familievriendelijke en kidsproof plek te maken”, zegt schepen van Toerisme, An Christiaens. Zo zet Tongeren in op diversiteit, het belang van schermen, social media en YouTube. Hierbij wordt ook in het achterhoofd gehouden dat grootouders, familie en vrienden, evenals touch-screenapparaten deel uitmaken van de leefwereld van de Alfa-kids. Concreet gaat het o.a. over het programma ‘Tongeren Kinderstad’, maar ook kindvriendelijke activiteiten zoals een zoektocht of een tijdreis door Tongeren. Er zijn diverse producten, zoals een interactief museumspel, maar ook hebbedingetjes en strips in het Gallo Romeins Museum, of buttons bij een klasbezoek..

De Alfa-generatie is een materiële en technologische generatie die niet bang is voor technologische vernieuwing en maar al te graag spelend willen ontdekken. Toerisme Tongeren neemt deze technologische veranderingen mee in de productontwikkeling én laat deze doelgroep op adem komen zonder schermen: quality time beleven met vrienden en familie of back to basics gaan in de Tongerse natuur maken ook deel uit van het aanbod. Zo zijn er tal van ‘kidsproof’ plekken, denk aan het Pliniuspark, De Motten of het natuurreservaat De Kevie, waar je op stap gaat met ‘Barry de Bever’. Maar net zo goed staan het Teseum en het Gallo-Romeins Museum vaak op de ‘to do’-lijst. “ Gezien de diversiteit van generatie Alfa (etniciteit, gender, klimaat,…) is een open en tolerante houding in het onthaal en in de musea cruciaal”, luidt het.

De studenten Toerisme en recreatiemanagement van Hogeschool PXL erkennen de inspanningen en de kwaliteit van de toeristische producten die Tongeren aanbiedt. Daarom reikten ze vandaag de Tourism Ambassador Award 2022 uit aan Visit Tongeren.

De award is een kunstwerk gemaakt door Cara Lemmens (15), leerlinge aan het Genkse Atlas College-Kunst & Vormgeving. Het beeldje is een futuristisch Venusbeeld,dat staat voor innovatie, technologie en het moederschap.

Tongerse burgemeester, Patrick Dewael bevestigt dat de award een mooie erkenning is: “Het doet deugd om te zien dat ons gevarieerd en uitgebreid aanbod aan activiteiten voor kinderen tussen 3 en 12 jaar gezien én gewaardeerd wordt. Hiermee maken we van de oudste stad van België een stad vol kinderfun.”

Info: Kids – Toerisme Tongeren en Tongeren kinderstad – Toerisme Tongeren.

Perscontact: Carolien Kersten  info@toerismetongeren.be

Tekst en foto’s: Jempi Welkenhuyzen