Vlaams Expressionisme – Heerlijke herinneringen
61131
post-template-default,single,single-post,postid-61131,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Vlaams Expressionisme – Heerlijke herinneringen

Vlaams Expressionisme – Heerlijke herinneringen

Nog tot 20 augustus 2023 loopt in het Kunstmuseum Den Haag de tijdelijke tentoonstelling ‘Vlaams Expressionisme”. Deze tentoonstelling is vooral gefocust op de naoorlogse jaren van WO 1, een periode waarin kunstenaars (Frits Van den Berghe, Gustave De Smet, Constant Permeke: ook de Heilige Drie-Eenheid van het Vlaamse expressionisme genoemd) terugkeerden uit Nederland en Engeland, en invloed ondergingen van het modernisme (kubisme, fauvisme).

De ondertitel van het boek ‘Heerlijke herinneringen’ verwijst naar die naoorlogse periode waarin ‘zich ontspannen’ centraal staat: kermistaferelen, wandelen, dorpsvertier, het kaartspel, het circus, zondagse taferelen langs de Leie, … Wat opvalt is dat, ondanks de vrolijke sfeer, donkere, aardse kleuren in de schilderijen domineren.

Naast schilderijen wijdt het boek ook aandacht aan houtsneden, houten en stenen beelden. Ook in de literatuur vinden we modernistische dichters en schrijvers, waaronder Paul van Ostayen (Marc groet ’s morgens de dingen).

Het merendeel van de besproken werken, naast deze van het Kunstmuseum Den Haag zelf,  zijn bruiklenen uit Vlaanderen, vooral dan van ‘The Phoebus Foundation’. Tekstbijdragen zijn van de hand van Peter Pauwels en Thijs de Raedt.

Aan deze bloeiende kunstperiode kwam een einde door de financiële crisis van de jaren dertig.

Een uitgave van Hannibal Books, 2023, 128 p. €35,95,                          ISBN 978 94 6466 622 9

Recensie: Didier Van Houts