Welkom bij Choco Loco
40095
post-template-default,single,single-post,postid-40095,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

Welkom bij Choco Loco

Welkom bij Choco Loco

Train World, het nationale treinmuseum van de NMBS, opende in 2015 de deuren in Schaarbeek. Vanaf het station stap je onmiddellijk in de iconische, grote lokettenzaal en vier grote hallen verder kom je buiten na een wonderlijke trip doorheen de geschiedenis van onze spoorwegen sinds 1835. Het uitstalraam van de spoorwegen van gisteren, vandaag en morgen!

Train World is ook een meester in tijdelijke tentoonstellingen. Onder meer Kuifje en Lego waren al aan de beurt en nu ligt de focus op chocolade, onze chocolade.

In de 19de eeuw groeide ons land uit tot de tweede spoorwegmacht ter wereld en verspreidde de faam van onze chocolade zich tot ver buiten onze grenzen. Wat is er nu verleidelijker dan deze twee werelden te laten samensmelten in Train World? Deze tentoonstelling kwam tot stand door een samenwerking met verschillende partners en sponsors.

Verschillende kunstenaars boetseerden sculpturen in chocolade, geïnspireerd door de wereld van de spoorwegen. Een scenograaf van Train World ontwierp de sculpturen en de uitvoering was in handen van chocoladekunstenaars Peter Teerlinck en Bart Steegmans. Dominique Persoone van “The Chocolate Line” en Pierre Marcolini van “Maison Pierre Marcolini” zijn de peters van deze tentoonstelling.

De chocoladekunstenaars hebben liefst zes maanden intensief gewerkt en in totaal verwerkten ze 1200 kg Belcolade chocolade, 60 kg cacaoboter, 6 kg cacaopoeder en 30 kg karton en hard papier.

Het resultaat mag er absoluut zijn: een twintigtal sculpturen verspreid over de vier hallen en de grote lokettenzaal. Ik zal ze niet allemaal ontvouwen, dat laat ik aan de bezoeker over. Toch even aandacht voor enkele in het oog springende constructies met een verhaal.

In de lokettenzaal kom je de toren van het station Brussel-Zuid tegen. Vanaf 1899 is “Cote d’Or” gevestigd in de Frankrijkstraat tegenover het Zuidstation. In 1990 werd de productie verplaatst naar Halle en daarmee verdween het zoete aroma dat zich jaren over deze wijk en de perrons verspreidde.

“L’Eléphant” was een van de eerste bestellingen spoorwegmaterieel van de Belgische staat bij de Engelse oprichter van de spoorwegen, George Stephenson. Deze locomotief reed het eerste traject tussen Brussel en Mechelen op 5 mei 1835 en was in dienst tot 1865.

Mechelen was toen het middelpunt van het netwerk. Dit werd hier aangeduid door een mijlpaal in het midden van het station. Het was een zeven meter hoge steen met bol en koperen spits. Vanaf dit punt werd de lengte van de spoorlijn gemeten. De mijlpaal werd meermaals verplaatst en sinds 1980 staat de paal op het plein voor het station.

“Het gezicht van het bedrijf”, een der hoofdrolspelers, is de machinist van de stoomlocomotief uit het stoomtijdperk, kenmerkend met dienstpet en veiligheidsbril.

“Het gevleugeld wiel” is sinds de 19de eeuw het symbool van de spoorwegen en alludeert op Hermes, de god van de reizigers in de Griekse mythologie. Het staat ook voor snelheid en vooruitgang.

“TEE”, de Trans Europe Express, startte in 1957, prestigieus en snel en in de beginperiode uitsluitend met eersteklasfaciliteiten. Er waren tot 45 verbindingen naar bijna 200 steden in Europa. TEE reed tot 1987 en was in feite de voorganger van de hst. De hst, die we hier ook zien als de Thalys met zijn bordeaux livrei, geïnspireerd op de eerste TEE. De Thalys viert volgend jaar zijn 25ste verjaardag.

De trein is ook nauw verbonden met het koningshuis. Je ziet hier de chocolade maquette van “de galaberline A1”, een niet-bewaard gebleven koninklijk rijtuig van Leopold II. “Noblesse Oblige”, Leopold I was erbij in 1835 toen de eerste trein vertrok en Prins Filip deed de inhuldiging van zowel Luik-Guillemins als Antwerpen-Centraal na restauratie.

Tot slot vermeld ik “Mmmmmm 7”, of M7, de recentste dubbeldeksrijtuigen van de NMBS, in dienst sinds januari 2020.

Over heel het parcours vind je ook nog een aantal spelmolentjes. Gebruik ze en je komt meer te weten over chocolade en treinen. De molens zijn er voor iedereen, van de allerkleinsten tot de ‘allergrootsten’.

De tentoonstelling loopt van 20 oktober 2020 tot 21 februari 2021 en in de rand zijn er nog verschillende bijkomende programma’s. Dit gaat van lezingen en chocoladeworkshops voor kinderen tijdens de schoolvakanties tot aangepaste gidsbeurten en literaire wandelingen.

Er is ook een pop-upshop met chocolade en hier komen de twee peters opnieuw in beeld. Dominique en Pierre creëerden speciaal voor deze tentoonstelling een chocoladetablet. Ze kozen voor de Criollo-bonen uit Mexico. Mathieu Brees is een Belgische teler daar, die al veel met Dominique heeft samengewerkt. Men ging voor 65% cacao met zachtheid en diepte. De exclusieve cocreatie kreeg de naam “Etoile du Nord”. Inspiratie vonden ze op de prachtige kompasroos die sinds de jaren ‘50 de “Salle des Pas Perdus” in het station Brussel-Noord siert. Deze ster is onlangs in ere hersteld dankzij grondige restauratiewerken.

De kwalitatief hoogstaande tablet is exclusief te koop in de shop.

Trein en chocolade, nostalgie en romantiek, een duo dat perfect bij elkaar past.

Train World is alle dagen open van 10.00-17.00 uur, behalve op maandag.

Info: www.trainworld.be

Perscontact: Marijke Keersebilck marijke.keersebilck@belgiantrain.be

Verslag en foto’s: Gust Charrin