BFTP - Belgian Federation for Tourist Press | “Zee van Smaak”, 53 kustchefs brengen een ode aan de zee.
49570
post-template-default,single,single-post,postid-49570,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-10.0,wpb-js-composer js-comp-ver-4.12,vc_responsive
 

Belgian Federation of Tourist Press

“Zee van Smaak”, 53 kustchefs brengen een ode aan de zee.

Met de nieuwe actie rond ‘Zee van Smaak’ plaatst Westtoer de lokale producten uit de Noordzee sterk in de kijker. Van 15 oktober tot 15 november 2021 zetten 53 kustchefs ‘De Zee van Smaak’ op hun kaart. En dit onder het centrale thema ‘Van boord tot bord’.

Alle betrokkenen rond de actie

De chefs werden uitgenodigd op zee om een reëel beeld van de visserij te krijgen en in contact te komen met de vissers. Nadien volgden ze diverse workshops en werd er zelfs in coronatijd, samen met de hotelschool van Koksijde,  achter de schermen verder gewerkt om de actie op punt te krijgen. Doel is uiteraard de kust buiten West-Vlaanderen op de kaart te zetten in het najaar. Hiervoor rolt Westtoer een campagneactie uit die niet alleen in Vlaanderen, maar ook in Walonië en in Luxemburg wordt uitgerold. “ Het project is niet alleen een sterke invalshoek om de Noordzeegastronomie aan de Kust te promoten, ‘Zee van Smaak’ ondersteunt ook de sector en de lokale economie,” luidt het.  “ Westtoer wil een breed publiek inspireren om de Kust te ontdekken en tevens aandacht te vragen voor de duurzame, lokale visserijproducten. Guido Francque van Villa De Torre gaat zelfs een stapje verder: ook al van het hinterland, de polders, combineert hij met de kustvangst. “ Zeker na corona is het zaak om duurzaam en gezond te koken. Foodpairing van hetgeen we vinden op zee in combinatie met wat er leeft in de polders. En dit aangepast aan het seizoen. “  De Torre gaat daar ver in: “ Ons afvalbeleid is een onderdeel van duurzaamheid. Denk aan schraaptechnieken, het verwerken van stukjes rogvleugel of makreel, gezondheidswater in pipetjes, door de gasten zelf te vullen, tot potjes voor afval.” Wat er op tafel verschijnt is afhankelijk van de chefs’inspiratie.  Stijn Bauwens ( De Kruidenmolen) ziet het zo: “De mentaliteit en de visie van de klant wordt alsmaar meer gedeeld met deze van de chef. Vissen als Rode Poon of Makreel op diverse wijzen bereid, waren vroeger not done, terwijl dit zeer lekker is. Echte kenners zeggen zelfs dat je proeft waar de vis gevangen werd. Zelf ga ik tijdens deze actiedagen ‘Pijlinktvis met pastasalade brengen. De koud-warm combinatie is zeer interessant.”

Garnalen, rode biet, in gedroogde entrecôte

53 restaurants

Het brede publiek kan van 15 oktober tot 15 november in 53 restaurants aan zee proeven van de Zee van Smaak. De chefs gaan aan de slag met dagverse producten uit de Noordzee.  “We gaan alleszins meedansen op de golven van de zee en kortbij de visie van de visser blijven,” aldus Guido Francque. “ Dat zorgt voor voldoende variatie en creativiteit in het bord.

Stefaan Gheysen, algemeen directeur Westtoer en gedeputeerde Sabien Lahaye-Battheu zijn alvast enthousiast: “ Zee van Smaak is een sterk inhoudelijk verhaal om de Kust bij een breed publiek te brengen en te positioneren als een eigentijdse reisbestemming. ‘Van boord tot bord’ is aan de Kust een perfecte vertaling van de korte keten. Doelbewust wordt gekozen voor het najaar om met de chefs samen te werken. De nieuwe actie maakt immers deel uit van de seizoensverbreding van het kusttoerisme en ondersteunt ook de andere toeristische ondernemers. Van zeg nu zelf, de toeristen komen hier om te fietsen en te wandelen, of om een museum te bezoeken, maar daarna wordt er veelal lekker getafeld.”

Makreel Vlaamse olie graines curieux en coppa

Minidocumentaires

‘Zee van Smaak’ zorgt ook voor een authentieke storytelling. De chefs en de vissers hebben prachtige verhalen te vertellen. Hun passie voor de zee en hun streek staat centraal in twee minidocumentaires. Een cameraploeg volgde vader Steve Savels en zijn zoon Jason, een vissersfamilie uit Heist. De broers Ian en Angus Wittevrongel uit Koksijde vertellen dan weer over hun dagelijks leven, waarin de zee nog steeds een grote rol speelt. De documentaires zullen via diverse digitale kanalen te zien zijn.

Frisco vd Jerseyhoeve met duindoornbes en pure chocolade

Praktisch: alle restaurants en de gerechten die ze serveren worden vermeld op de website www.dekust.be/zeevansmaak.

Perscontact: Dirk Marteel      dirk.marteel@westtoer.be

Verslag: Jempi Welkenhuyzen
Foto’s: Anne Marie Jacob