‘Zee van Smaak’ steunt de Belgische visserij
30075
post-template-default,single,single-post,postid-30075,single-format-standard,bridge-core-3.1.2,qode-page-transition-enabled,ajax_fade,page_not_loaded,,qode-child-theme-ver-1.0.0,qode-theme-ver-30.1,qode-theme-bridge,qode_header_in_grid,wpb-js-composer js-comp-ver-7.1,vc_responsive
 

‘Zee van Smaak’ steunt de Belgische visserij

‘Zee van Smaak’ steunt de Belgische visserij

Filip Claeys (De Jonkman)

Filip Claeys (De Jonkman)

Met de nieuwe actie ‘Zee van Smaak’ plaatsen de provincie West-Vlaanderen en Westtoer de lokale producten uit de Noordzee in de kijker. En waar kan men beter de aftrap voor dergelijke actie geven, dan in de Vismijn van Nieuwpoort. Korter bij het DNA van de visserij komt men niet.

Momenteel telt de Belgische kust nog 65 vissersboten. Soms vormt de combinatie sociale economie versus duurzame ecologie niet evident en is het eerder dansen op een slappe koord. Maar dat belet niet dat er een nieuwe campagne wordt gelanceerd rond de Noordzeegastronomie. Integendeel, het blijkt een sterke invalshoek om de kust te promoten in ons land en het buitenland. ‘Zee van Smaak’ steunt niet alleen de vissers uit Nieuwpoort, Oostende en Zeebrugge die dagelijks de verse vis tot bij de kustchefs brengen, het is tegelijk een toeristische poot aan de culinaire tafel.

De chefs van Foodfront

De chefs van Foodfront

‘Van boord tot bord’ is het centrale thema van dit project. Men benadrukt er de unieke gastronomische troeven van de regio mee en een uitgebreide promotiecampagne zal ‘Zee van Smaak’ het brede publiek inspireren de kust te ontdekken. Naast de vis van de Noordzee staan ook de maritieme sfeer aan zee en de toeristische beleving centraal in de campagne.

“De actie verbindt de streekgastronomie met de duurzame Noordzeevis, vooral gevangen door onze Belgische vissers. De sector werkt samen met de chefs langs de kust. Zij vertellen het verhaal van de korte keten, “ aldus gedeputeerde Bart Naeyaert.

Dat kan chefkok Filip Claeys (De Jonkman) alleen maar beamen. Hij is de stichter van de bekende ‘North Sea Chefs’. Onder die koepel ijveren ze om op een verantwoorde en duurzame manier  om te gaan met vis, schelp- en schaaldieren. Sinds hun oprichting weten ze reders en groothandel te motiveren om ook minder bekende vis en bijvangst tot de consument te brengen. Denk aan rode poon, springkrab, zeekat of zeebolk. Zeker zo lekker. “ We gaan smaakverhalen brengen op Radio 2 bij het programma ‘De Madammen’, er komt een krantje op de markt, goed voor 160.000 exemplaren rond ‘Zee van Smaak’, er is de viskalender, waardoor we leren eten wat de visser vangt en we lanceren één centrale website www.zeevansmaak.be.

Zilt en zoet uit de zee

Zilt en zoet uit de zee

Hier ga je alles rond zilt en zoet van de zee terugvinden.  Daarnaast komt er een educatief luik. We gaan samenwerken met de hotelschool van Koksijde. We hebben een opleidingstraject uitgewerkt voor restaurants. We gaan workshops geven, maar ook chefs individueel begeleiden en trainen om ook te werken met minder gekende alternatieven.  We zullen met hen de vismijnen bezoeken. Doel is om een 50-tal kustchefs te laten kennismaken met het goede van de visvangst. Zo ontstaat er ook een netwerk van chefs die samen de maritieme sfeer uitstralen.”

Een eerste indruk kregen we daarvan tijdens de receptie, die werd voorbereid door Foodfront, een team van gepassioneerde chefs uit Nieuwpoort, bekend van het gelijknamige culinaire event.

Perscontact:  Raisa Qvick  raisa.qvick@westtoer.be

Tekst en foto’s: Jempi Welkenhuyzen